همه چیز درباره حفره خشک دندان یا همان درای ساکت
نوشته شده توسط : pari

حفره خشک یا درای ساکت دندان حالتی است که پس از کشیدن دندان پیش می آید، بهتر است با علت، عوارض و درمان های خانگی این عارضه دندانی آشنا شوید.
همه چیز درباره حفره خشک دندان یا همان درای ساکت
درای ساکت دندان (استئویت آلوئولار) یک مشکل دندانی دردناک است که گاهی اوقات پس از کشیدن دندان دائمی در بزرگسالان رخ می دهد. در این مشکل پس از کشیدن دندان در حفره ایجاد شده لخته تشکیل می شود که علاوه بر محافظت از استخوان و عصب زیرین، روند التیام را نیز آغاز می کند. اگر به هر دلیلی لخته خونی از محل مربوطه جا به جا شود سبب ایجاد حفره دندانی خشک یا درای ساکت خواهد شد. لخته خونی همچنین پایه و اساس رشد استخوان جدید و رشد بافت نرم برروی لخته را فراهم می کند.
دراین حالت استخوان و عصب زیرین در معرض تحریکات محیط دهان قرار گرفته و سبب ایجاد دردی شدید می شود. هنگامی که حفره دندان از مواد غذایی باقی مانده پر شود، ملتهب شده و بر درد آن افزوده می شود. درد درای ساکت معمولا 1-3 روز پس از کشیدن دندان شروع خواهد شد.

درای ساکت شایع ترین عارضه کشیدن دندان به خصوص دندان مولر سوم (دندان عقل) می باشد. دارو های مسکنی که بدون نسخه پزشک استفاده می شود به تنهایی برای درمان این درد دندانی کافی نخواهد بود. دندان پزشک یا جراح دندان توصیه ها و راهکار های درمانی را ارائه خواهد داد.

حفره خشک دندان

برخی از علائم و نشانه های درای ساکت عبارتند از :
درد شدید طی چند روز پس از کشیدن دندان
از بین رفتن همه یا بخشی از لخته خون در محلی که دندان کشیده شده است
استخوان قابل مشاهده در حفره خالی
اتساع درد از حفره دندانی به سمت گوش، چشم، شقیقه، گردن و سمتی از صورت که دندان کشیده شده است
بوی بد دهان
احساس طعم نامطبوع در دهان
تورم غدد لنفاوی
تب خفیف
چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد؟
میزان مشخصی از درد و ناراحتی پس از کشیدن دندان طبیعی است، با این وجود می توان از داروهای مسکنی که دندان پزشک تجویز کرده است این درد ها را مدیریت کرد. چنانچه پس از کشیدن دندان دچار درد شدید و جدیدی شدید سریعا به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

علت حفره خشک دندان

عللی که سبب حفره خشک دندان می شود چیست؟
چنانچه در بخش سلامت دهان و دندان نمناک شرح داده ایم علل دقیق این موضوع همچنان در حال بررسی است اما بر اساس نظر محققان عوامل زیر می توانند دراین موضوع دخیل باشند:

آلودگی باکتریایی حفره دندانی
ترومای شدید استخوان و بافت در محل جراحی دندان
عواملی که می توانند خطر ابتلا به حفره خشک دندان را افزایش دهند شامل:
مصرف سیگار و دخانیات : تنباکو موجود در این محصولات روند بهبودی را مختل و یا آهسته می کند، در نتیجه سبب ایجاد آلودگی در محل زخم می شوند. پک زدن سیگار می تواند بصورت فیزیکی منجر به ازبین رفتن زودرس لخته خون شود.

مصرف داروهای جلوگیری از بارداری : درصد بالای استروژن موجود در این داروها روند بهبودی را مختل و خطر ابتلا به درای ساکت را افزایش می دهد.

عدم مراقبت در منزل : عدم رعایت دستورالعمل های مراقبت و بهداشت صحیح دهان و دندان سبب افزایش خطر ابتلا به حفره خشک دندان می شود.

سابقه ابتلا به درای ساکت : چنان چه در گذشته به این مشکل مبتلا شده باشید در دندان کشیدن های بعدی نیز احتمال آن افزایش خواهد یافت.

عفونت دندان و لثه : وجود هرگونه عفونت فعلی و قبلی در دهان و دندان نیز خطر ابتلا به درای ساکت را افزایش می دهد.

 منبع : نمناک 




:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: